19 دسامبر 2022- فرض بر این است که اپیدمی چاقی کودکان باعث دیابت نوع 2 در کودکان می شود. با این حال، مقیاس جهانی چاقی در کودکان مبتلا به دیابت نوع 2، ناشناخته است.
مطالعه ی اخیراً منتشر شده در مجله انجمن پزشکی آمریکا(JADA) نشان می دهد که علیرغم اینکه چاقی یک عامل خطر قابل توجه برای دیابت نوع 2 در دوران کودکی است، اما همه ی کودکان مبتلا به این بیماری، چاق نیستند.
دیابت نوع 2، در کودکان و نوجوانان در طول چند دهه گذشته در کنار افزایش نرخ چاقی کودکان در سراسر جهان ظاهر شده است. با این حال، مشخص نیست که چاقی در بین کودکان مبتلا به دیابت نوع 2 در سطح جهان چقدر گسترده است. تعیین‌ کننده‌های زیستی-روانی-اجتماعی سلامت، که شامل نابرابری‌های سلامت و آسیب‌پذیری‌های اجتماعی و اقتصادی در این گروه می‌شود، تأثیر قابل‌توجهی در خطر ابتلا به این بیماری و پیامدهای بیماری دارند، اگرچه هنوز شبکه پیچیده متغیرهایی که باعث پاتوژنز دبابت نوع 2 در کودکان می‌شوند، به طور کامل شناخته نشده اند. این مطالعه توسط Milena Cioana و همکارانش برای تخمین بروز جهانی چاقی در کودکان مبتلا به دیابت نوع 2، و بررسی رابطه بین جنسیت و نژاد و خطر چاقی و ارزیابی رابطه ی بین چاقی و کنترل قند خون و دیس‌لیپیدمی انجام شد.
محققان پایگاه های داده MEDLINE،CINAHL، Embase، کتابخانه Cochrane و Web of Science را از زمان ایجاد تا 16 ژوئن 2022، برای یافتن مطالعات منتشر شده در این زمینه، جستجو کردند. فرکانس چاقی در میان کودکان مبتلا به دیابت نوع 2 در مطالعات مشاهده ای با حداقل 10 شرکت کننده، گزارش شده است. استخراج داده‌ها، خطر سوگیری و ارزیابی سطح شواهد توسط 2 فرد مرور کننده ی مستقل که در تیم‌ها کار می‌کردند، مطابق با دستورالعمل‌های گزارش اپیدمیولوژی برای متاآنالیز مطالعات مشاهده‌ای انجام شد. به منظور انجام فراتحلیل(متاآنالیز)، از مدل اثرات تصادفی استفاده شد. میزان شیوع ترکیبی چاقی در کودکان مبتلا به دیابت نوع 2 یکی از یافته های اصلی بود. پیامدهای ثانویه میزان شیوع را بر اساس جنسیت و نژاد و همچنین روابط بین چاقی، دیس لیپیدمی و کنترل قند خون ارزیابی کردند.
یافته های کلیدی این مطالعه عبارت بودند از:
•  53 مطالعه با 8942 نفر از 57 مقاله ای که در بررسی سیستماتیک یافت شده بود، در فراتحلیل گنجانده شد.
•   شیوع کلی چاقی در بین کودکان مبتلا به دیابت نوع 2، 75.27 درصد و شیوع چاقی در زمان تشخیص دیابت 77.24 درصد در بین 4688 نفر بود.
•  برخلاف سایر گروه‌های نژادی، شرکت ‌کنندگان سفیدپوست بیشترین شیوع چاقی را داشتند در حالی که افراد آسیایی کمترین شیوع چاقی را داشتند.
•  شرکت کنندگان مرد احتمال چاقی بیشتری نسبت به زنان داشتند.
•  سطوح متغیری از کنترل قند خون و دیس لیپیدمی و همچنین تنوع بالایی بین کارآزمایی ها مشاهده شد.
محققان به این نتیجه رسیدند که همه ی کودکان مبتلا به دیابت نوع 2، چاق نیستند. بنابراین مطالعات بیشتری برای روشن شدن مکانیسم‌های فراتر از چاقی که بیماری دیابت نوع 2 را در کودکان ایجاد می‌کند، مورد نیاز است.
منبع:
https://medicalxpress.com/news/2022-12-pediatric-cases-diabetes-obesity.html